Fogalmak Fogalmak


# Cikk cím Dátum
1 Angol tolatásjelzők 2008 szeptember 27., szombat
2 Approach-Lit Signal 2008 november 23., vasárnap
3 F. 1. sz. JELZÉSI UTASÍTÁS (pdf) 2008 szeptember 27., szombat
4 Forgalmi vonalirányító 2008 szeptember 27., szombat
5 Freightliner 2008 december 14., vasárnap
6 Integrated Electronic Control Centre (IECC) 2009 május 31., vasárnap
7 Last Wheel Replacement 2008 november 23., vasárnap
8 Level Crossing (vasúti átjáró) 2009 április 01., szerda
9 MÁV F.2.sz 5.sz. FÜGGELÉK 2008 szeptember 27., szombat
10 Sárga tolatásjelzők 2008 szeptember 27., szombat
11 SPAD (Signal Passed at Danger) 2009 március 30., hétfő
12 TORR (Train Operated Route Release) 2009 március 10., kedd
13 TSR (Temporary Speed Restrictions) 2009 március 22., vasárnap

SPAD (Signal Passed At Danger) jelző

A SDPAD indikátor (Signal Passed At Danger) egy figyelmeztető jelző, amely olyan helyre van telepítva, ahol fennáll a valószínűsége a jelzőmeghaladásos ütközésnek, pl. keresztezés vagy kitérőnél. A SPAD (jelző meghaladási veszély) akkor lép működésbe ha a megállj jelzést valamely vonat meghaladja.

SPAD jelző három optikából áll, a jelző hátlapja kék, az árbocon kék tábla van elhelyezve SPAD INDICATOR felirattal, alatta a jelző azonosítók.

  • Alap jelzés: a jelző minden optikája sötét.
  • Figyelmeztető jelzés: jelző meghaladás esetén a középső optika vörösen világít (SPAD) felirattal, a felső és az alsó optikát szintén vörösek, de egyszerre villognak.

Amennyiben a jelző a figyelmeztető jelzést adja a mozdony (motorkocsi) vezetőjének azonnal meg kell állnia, még akkor is, ha a főjelzőn számára szabad jelzést mutat.  

A SPAD jelző Simsig-es vonatkozása és telepítésének okairól itt olvashattok: SPAD (Signal Passed at Danger)

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4e/SPAD_Indicator_01.jpg/304px-SPAD_Indicator_01.jpg
Fotó: Ivor

 

Signal Box (Torony)

Angol kifejezések: Signal Box, Switch tower, Signal cabin

A vasúti közlekedés biztonságos üzemeltetéséhez elengedhetetlenek a forgalom irányítását elősegítő jelzők és jelzések. A jelzők működtetését kezdetben a jelző közvetlen közelében végezték. A váltókat (kitérőket) kézzel állították közvetlenül a váltó melett. Az állomások és a forgalom növekedésével egy épületbe kellett csoportosítani a jelzők és váltók (kitérők) működtetését szolgáló berendezéseket. A kezdeti időszakban a jelzők és váltók állítását mechanikusan (vonóvezetékesen) végezték. (A Brit vasútnál a vonóvezetéken kívül merev rudazatos váltó és jelző állítást is használtak, illetve használnak még.)

Chester No 6 25/06/76 (s0532.jpg)Fotó: Dave Plimmer

Bővebben: Signal Box (Torony)

ARS (Automatic Route Setting)


A SimSig-ben bizonyos központoknál nagy segítséget jelenthet az ARS.
Az ARS-nek köszönhetően, olyan központokat is tudunk egyedül irányítani, amihez kettő, vagy akár három kezelő is kelhet a csúcsforgalom idején. Az egyik ilyen központ a Waterloo, ahol a négy képernyőn percenként közlekedő vonatokat kell a 24 vágányos fejpályaudvarra irányítani.
Az ARS olyan központoknál is nagy segítséget tud nyújtani, ahol nagy sebességgel közlekednek a vonatok. Az ilyen központoknál a szűkre szabott menetrend miatt komoly késéseket lehet összeszedni, csupán abból, hogy nem állítjuk be időben a szabad vágányutat a gyorsvonatoknak.  

Bővebben: ARS (Automatic Route Setting)

Kézi váltó (Lever Frame)

Ground Frames

A Lever Frame-eket (kar-kereteket) a helyi irányítású mellék- és iparvágányok kiágazásainál, valamint kétvágányos fővonalak ritkán használt vágánykapcsolatainál használják, ahol a forgalmat veszélyeztetheti a tolatási mozgás. Az ilyen kezelőberendezést Ground Frame-nek (GF) szokták nevezni, továbbiakban Helyi Kezelőnek fogjuk hívni (hazánkban a kulcsos kézi-váltóhoz hasonlít a legjobban.)
A központi forgalomirányító helységéből adhatnak „engedélyt” a helyi kezelő működtetésére.
A központi biztosítóberendezés elektromos jel formájában biztosít szabad kezelést.

A berendezésen megtalálható a Feloldó (relase) vagy Király (king) kar, amely lehetővé teszi, hogy a Helyi Kezelő karjait működtessék. A Helyi Kezelővel lehet állítani a lezárt váltót, és a váltóval függésben levő tolatásjelzőket. A tolatás végeztével a váltó visszaállítása után visszaveszik a helyi kezelőberendezés „engedélyét”.


Fotó: David Panton

Bővebben: Kézi váltó (Lever Frame)

Brit jelzők 1.rész

A szemafor (alakjelző)


A mechanikusan működő alakjelzőket a 19. században fejlesztették ki a Nagy Britanniában működő vasutak számára. Az eltérő rendeltetésű és független vasúttársaságoknál a jelzők jelzésképei kezdetben igen változatosak voltak. A szabványosítási kísérletek következtében a 20. század elejére lényegesen javult a helyzet, de ennek ellenére mind a mai napig előfordulhat, hogy stílusban és megjelenésben kissé eltérő jelzőkbe botlunk Anglia-szerte.

Bár sok alakjelző maradt fenn napjainkig is, számuk egyre fogy, egyre ritkábban találkozhatunk velük. Van azonban néhány jó példa, hogy a kulturális örökség megőrzése céljából üzemeltetett vonalakon (az ország egész területén) műemlékként óvják a régi jelzőket is.

A későbbiekben látni fogjuk, hogy bár a jelzők és a jelzésrendszer alapkoncepciója megegyezik a hazánkban (illetve közép-kelet Európa nagy részén) használttal, a részletekbe tekintve komolyabb koncepcionális különbségekre bukkanhatunk.

 

Bővebben: Brit jelzők 1.rész

Integrated Electronic Control Centre (IECC)

 Az IECC-t (Integrated Electronic Control Centre - Integrált Elektronikus Irányítóközpont -) eredetileg az Angol Vasutak kutatórészlege fejlesztette ki az Egyesült Királyság jelzésrendszerére alapuló vasutak számára a '80-as évek végén, de különféle változatait a világ minden táján megtalálhatjuk. 2005-ig 140 biztonságosan leszolgált üzemévet tudhatunk a rendszerek mögött. Az IECC egy kezelőfelület, amely együttműködik a mögötte található biztosítóberendezéssel. 
Egy irányítóközpont egy sor a felügyelt területet ábrázoló kijelzőből áll, és az ún. ARS (Automatic Route Setting - Önműködő Vágányútállítás) segítségével félönműködően képes irányítani a terület vasúti forgalmát. Az ARS egy számítógépes vágányútállító rendszer, amely előre programozott menetrend-adatbázisok alapján állít vágányutat a vonatoknak. Az ARS képes kezelni a késéseket, valamint segíti a szolgálattevőt az infrastruktúra-meghibásodások, vagy vonat-fekvemaradások következtében kialakult rendkívüli helyzetekben is.

Bővebben: Integrated Electronic Control Centre (IECC)

Level Crossing (vasúti átjáró)

Angliában körülbelül 8200 vasúti átjáró található, amiből 1600 közúti kereszteződés (2005-ös adat). A 2004-es évtől kezdődően elindítottak egy olyan programot, ami megtiltotta az új kereszteződések építését, és kezdeményezte a meglévő átjárók kiváltását aluljáróval, vagy híddal.

A fennmaradó 6600 vasúti átjáróból a legtöbb alacsony forgalmú magánút, vagy gyalogosút keresztezését teszi ki. Ezeknek a kiváltása költséges lenne, ezért olyan biztonsági rendszereket építettek ki országszerte, aminek következtében csökkent a balesetek száma: kamerákat helyeztek ki az átjárókba. A kamerák két funkciót töltenek be: a forgalomirányító meggyőződhet arról, hogy az átjáróban nem ragadt be senki, valamint a szabálytalan autósokról videó-felvételt készítenek. A szabálysértők különösen magas büntetésre számíthatnak!


A Dublin melletti Bray átjáróról, ugyan abból a szögből:
John Turner képe 1968-ból

Dublin melletti Bray 2004-ben
Fotó: Nazareth

Bővebben: Level Crossing (vasúti átjáró)

SPAD (Signal Passed at Danger)

SPAD - Signal Passed at Danger

A betűszó és annak jelentése magyarul a vörös jelző melletti elhaladást jelenti. 

Aki játszott már többször is a SimSiggel, észrevehette, hogy még a legutolsó pillanatban visszavett jelző előtt is megállnak a vonatok, bármekkora sebességről. Ennek magyarázata egyszerű, mint a százas szeg.

A vörös jelző melletti engedély nélküli elhaladás komoly veszélyforrás, egy esetleges vasúti katasztrófa pedig akár óriási pusztítással, rengeteg halottal is járhat.

 

Fotó: b.vimeocdn.com

Bővebben: SPAD (Signal Passed at Danger)

Tamogatóink:


 

Partnerek: